تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۶

وام و تسهیلات دانشجویی

TahodName  فرم تعهد نامه محضری

فرم تقاضای وام

راهنمای بهره مندی از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان

نکات مهم در خصوص سند تعهد محضری

سند تعهد محضری

تمامی متقاضیان استفاده از تسهیلات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان که برای اولین بار متقاضی استفاده از این خدمات هستند ملزم به ارائه سند تعهد محضری می باشند. سند تعهد محضری سندی است که بر اساس اطلاعات ضامن و متقاضی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور تنظیم شده باشد. شرایط ضامن بر اساس بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان به شرح زیر می باشد:
پیرو بخشنامه های شماره ۱۶۷۰۷/۱/۱۳۰ مورخ ۰۲/۰۹/۱۳۹۰ و ۲۱۳۴۴/۱/۱۳۰ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۹۰ به استحضار می رساند در خصوص ضمانت بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق رفاه دانشجویان، علاوه بر کارکنان رسمی و پیمانی دولت، جانبازان، خانواده های معظم شهدا و آزادگان از کار افتاده که حقوق و مزایا از بنیاد شهید و امور جانبازان و ایثارگران دریافت می نمایند، از تاریخ صدور این بخشنامه (۲۳/۱۲/۱۳۹۰)، کارکنان رسمی و پیمانی نهادهای دولتی همچون نهاد رهبری و مراکز تابعه آن ، شهرداریها، هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک ایران، بنیاد ۱۵ خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، بنیاد امور بیماریهای خاص، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، صندوق تأمین خسارتهای بدنی، کارکنان رسمی دانشگاه آزاد اسلامی، کلیه بانکها، شرکت آب و فاضلاب، مخابرات، برق، گاز و سایر شرکت های دولتی (حداقل با سه سال سابقه اشتغال)، بازنشستگان نیروهای مسلح و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی نیز می توانند مشروط به ارائه مدارک ذیل، بازپرداخت تسهیلات رفاهی را ضمانت نمایند:

  • اصل سند تعهد که در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور تنظیم گردیده است.
  • گواهی کسر از حقوق ضامن برای ضامنین مشغول به کار در صورت امکان.
    شایان ذکر استضمانت بازنشستگان کلیه دستگاههای دولتی به غیر از نیروهای مسلح فقط در صورت ارائه گواهی کسر از حقوق ضامن، خطاب به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری امکان پذیر است.
  • تصویر آخرین حکم استخدامی یا بازنشستگی (برای کارکنان دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی شامل وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و … الزامی نیست، ولی ارائه گواهی معتبر از آخرین محل خدمت آنان جهت معرفی به صندوق رفاه دانشجویان الزامی است.
  • تصویر آخرین فیش حقوقی.

توجه: تمامی گواهی های مذکور در این بخشنامه باید صرفاً خطاب به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر گردد و در غیر این صورت، فاقد ارزش خواهد بود.

متن گواهی کسر حقوق

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
بدینوسیله گواهی می شود خانم / آقای …………………………………….. کارمند رسمی و تمام وقت این اداره بوده و ماهانه بوده و ماهانه مبلغ …………………………………… حقوق دریافت می کنند و تعهد می نماید در صورت عدم پرداخت اقساط خانم/آقای……………….. که از آن موسسه وام دریافت نموده اند و با اعلام کتبی از طرف آن موسسه از حقوق نامبرده کسر و در وجه آن موسسه محترم واریز نمایند.
امضا و مهر

شرایط عمومی وام گیرندگان:

۱ – دارا بودن اولویت نیاز مالی (به تشخیص معاونت محترم دانشجویی)

۲ – دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی

۳ – عدم استفاده از بورس تحصیلی، کمک و یا وام موسسات دیگر

۴ – عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می باشد. (به استثنای کار دانشجویی)

۵ – زمان شروع اقساط کلیه وام ها ۹ ماه بعد از پایان تحصیل می باشد. (در رابطه با آقایان طول مدت نظام وظیفه در صورت مشمول بودن محاسبه می شود.)

۶ – در صورتی که مطلبی خلاف واقع در اطلاعات متقاضی وام مشاهده و اثبات شود، می بایست کلیه وجوه دریافتی را با احتساب هزینه های مربوط به صورت یکجا به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت نماید و پس از آن نیز حق استفاده از وام و یا تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان را نخواهد داشت.

شرایط آموزشی وام گیرندگان:

۱ تمام وقت بودن آموزشی دانشجو
(اخذ حداقل تعداد واحد های مورد لزوم طبق مقررات آموزشی)

تبصره: چنانچه دانشجو در نیمسال آخر تحصیل خود باشد اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می کند.

۲ مشروط نبودن دانشجو در دو نیمسال قبل

تبصره ۱: اختصاص وام به دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول و دوم بدون احتساب معدل انجام خواهد گرفت.

تبصره ۲: دانشجویانی که دو نیمسال متوالی مشروط شوند از دریافت هرگونه وام در نیمسال بعدی مشروطی، محروم می باشند.

تبصره ۳: در صورت تشخیص کمیسیون موارد خاص یا شورای آموزش دانشگاه مبنی بر بلامانع بودن ادامه تحصیل دانشجو، پرداخت وام تحصیلی و مسکن بلامانع است.

۳ سنوات تحصیلی مجاز برای استفاده از وام های صندوق رفاه دانشجویان به شرح زیر می باشد:

– مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۴ نیمسال تحصیلی

– مقاطع کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر ۸ نیمسال تحصیلی

– مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای حداکثر ۱۲ نیمسال تحصیلی

– مقطع دکترای تخصصی پیوسته حداکثر ۱۸ نیمسال تحصیلی

تبصره ۱: مرخصی تحصیلی مجاز تایید شده توسط اداره آموزش دانشگاه، جزء دوره تحصیلی دانشجو محاسبه نمی گردد.

تبصره ۲: در موارد استثنایی با تصویب صندوق رفاه دانشجویان و تایید معاون دانشجویی دانشگاه یک نیمسال به مدت وام ها اضافه می شود.

تبصره ۳: چنانچه دانشجو به هر نحوی در دوره ای از تحصیل از وام استفاده ننماید، مدت مذکور جزء سنوات تحصیلی وی محسوب خواهد شد و از باقیمانده مدت دوره می تواند استفاده نماید.

مدرک اولیه دریافت وام:

اصل و تصویر سند تعهد محضری با ضامن معتبر (کارمند رسمی، پیمانی و یا کارمند بازنشسته با ارائه گواهی کسر از حقوق در دفتر اسناد رسمی)

تبصره
برای بهره مندی از کلیه وامها، الصاق تصویر مدرک فوق، فقط یکبار کافی است.